Maandag 23 april : de bergen in ...

25 april 2018 - Siem Reap, Cambodja

Goed nachtje, ...  vandaag gaan we de natuur in, de berg op, in een natuurpark.
Pick-up om 8h30 (ruim de tijd om te ontbijten) en dan een dikke twee uren rijden ...
Langs redelijke maar ook slechte wegen (serieuze putten een gevolg van het vorige regenseizoen, en nu nog maken is de moeite niet meer, binnen een maand begint de moesson opnieuw - zo kun je de dingen ook bekijken natuurlijk), er is in ieder geval genoeg te zien langs de weg. Huizen op palen (eerste gedacht, tegen het water, het is echter om de oogst onder het huis op te bergen), graatmagere koeien en kippen, veel mensen slapen nog in een hangmat buiten, grote verschillen in onderhoud van huizen en tuinen, en steeds minder huizen maar prachtige natuur.

Voor we het natuurgebied binnenrijden krijgen we het advies om gebruik te maken van de toiletten want die boven op de berg zijn niet zo proper - als een Cambodjaan zoiets zegt kun je je maar beter op het slechtste voorbereiden 🤢 - dus advies opgevolgd.

In het park slingeren en hotsen we ons naar boven en in elke bocht staat een parkwachter (wat hun taak is is niet duidelijk). Stop voor een korte wandeling langs de rivier in het woud, uniek is dat in de rotsen in de rivierbedding allerhande, hindoe religieus geïnspireerd, kap/snijwerk is gebeurd, meer dan 1000 snijwerken van meer dan 800 jaar geleden. Omdat het water steeds stroomt over deze beelden wordt het water heilig en zuiverend (Hindoes komen dan ook hun flesjes vullen om mee naar huis te nemen of om ter plaatse van het water te drinken). De natuur is prachtig, de vuiligheid minder, en de mensen die hier wonen zijn duidelijk zeer arm.

Volgende stop, voor een dorpje naar een tempel waar boven op een rots een beeld van Boeddha ligt van een 10 meter. Veel mensen komen hier om te bidden en te offeren, niet veel toeristen. Wel een grote variatie aan beelden en vooral veel trappen (einde deze dag zal Ann haar stappenteller weer ruim boven de 20000 stappen uitkomen en het equivalent van 50 verdiepingen weergeven.

Volgende stop naar de watervallen, weer door een arm dorpje, ze bieden daar wilde lychies aan (Luc koopt een half kilootje en iedereen vindt het lekker, super in deze warmte en iets kleiner en iets meer zurig dan deze die we bij ons kopen). Vele trappen later een zeer mooie waterval van een 10 meter, we hadden onze zwemkledij al aan (de enige aanwezige faciliteit is een klein madammeke die ijzeren kisten met een slot verhuurt voor 1dollar). Rap alles nen geblutste koffer in en na klefferen en klauteren het heerlijke koude water in, soms kan ne mens heel gelukkig zijn met simpele dingen. Bij het zwemmen moet je wel voorzichtig zijn met al die rotsen en als je stilstaat komen de visjes wat aan je lijf knabbelen (kleine visjes die ze ook gebruiken om aan je voeten te laten knabbelen), doet geen pijn alleen een beetje verschieten. Na helemaal opgefrist te zijn weer aankleden en als je aangekleed bent,  ... ben je alweer aan het zweten en moet je aan de trappen nog beginnen. Maar na de trappen een restaurant binnen en die eerste koele pint ... dat maakt ne mens weer gelukkig. Na de lunch (het is altijd een beetje hetzelfde) beginnen we aan de terugweg en rond 14h30 weer in het hotel. Onderweg merken we dat het beneden geregend heeft terwijl wij op de berg zaten.

Kamer wordt net schoongemaakt, koud drankje in de bar (barman vertelde ons dat het momenteel regent op de berg) en dan wat relaxen in de kamer. Latere namiddag gaan we shoppen op zoek naar : wat kleren voor ons, zoeken nog iets bij voor Wouter, Sam en Etienne (met de mannen niets dan last), het is heet en uiteindelijk kopen we niets.
Na onze zweettocht komen we uit aan café the red piano (eigendom van een Belg met vele Belgische bieren maar vooral ook goede wijn), wat wijntjes, wat biertjes, wat Tapa’s, gezellige babbel met een Nieuw Zeelands koppel en rond 18h tuktuk naar ons hotel.

Douche, wat bekomen en hop weer weg, we hebben gehoord van een Belgisch restaurant le Bel Air en de gerechten op hun webpagina zien er ok uit, tuktuk 26 street ... en wijlen weg, we vinden het met de nodige stops en go ... en het is gesloten vandaag, ... stukje terug want we hadden wel iets anders leuk gezien ... Charkol ... was uitmuntend een entrecote bleu gebakken zoals gevraagd met een “secret” saus (een bearnaise met mosterd in), heel lekker ... daarna nog een dessert gekregen van de chef een paplova.
Mooie afsluiter van een mooi verblijf in Siem Reap ... tuktuk ... slapen ... en morgen, met een bus, terug naar Bangkok en dat zien we dan wel weer ...

Luc en Ann

1. Gerd Moonen:
    24 april 2018
    Leuk om jullie wedervaren te kunnen volgen. Behouden terugreis en tot de volgende...