Zondag 22 april : Angkor Wat ... watte ?

23 april 2018 - Siem Reap, Cambodja

Het doet deugd om in een rustige buurt te slapen, ... uitgeslapen naar ons ontbijt ... blog wat bijwerken en ondertussen verwachtingsvolle kriebels, want vandaag gaan we eindelijk het beroemde tempelcomplex van Angkor Wat echt zien.

Dit tempelcomplex dat al meermaals een belangrijke rol heeft gespeeld in geschiedenis, films, documentaires tot stripverhalen zoals de rode ridder toe ... eindelijk.

Misschien een klein woordje uitleg over dit geheel dat zich uitstrekt over meerdere vierkante km.
Het hoogtepunt van de bouwers Khmer ligt in de periode tussen 800 en 1400. Iedere koning diende zijn tempel te bouwen gedurende zijn leven, het is nog onduidelijk (net zoals bij de Egyptenaren) of dit nu vooral het werk van slaven was of van “vrijwilligers”.
Belangrijke verschillen met de Egyptenaren, buiten de periode, is dat tempels van voorgangers behouden bleven (in het oude Egypte werden oude gebouwen afgebroken om de bouwmaterialen te recupereren), de tempels waren initieel Hindoe, later meer Boeddhistisch, al dan niet een combinatie, en het zware werd maximaal met de hulp van olifanten gedaan.
De tempelcomplexen werden opgezet als een fort met een grote slotgracht errond (bv rond het grootste complex : 12 km lang, 200 meter breed en 9 meter diep, volledig manueel uitgegraven - begin maar met uw schupken), in het water werden krokodillen uitgezet om overzwemmen te ontmoedigen 😜), na de slotgracht een muur en poorten, uiteraard veel soldaten, de tempels waren enkel om te bidden, de mensen, tot de koning toe, verbleven in houten gebouwen in de buurt.
Na 1400 werd de volledige site verwaarloosd maar was er wel steeds enige vorm van bewoning, pas rond 1850 groeide de (vooral buitenlandse) belangstelling, kwamen toeristen, werden de tempels (gedeeltelijk) vrijgemaakt van de natuur en zijn er renovaties ... de weg is wel nog lang.

Jaarlijks komen er een 6 miljoen bezoekers en een dagpas kost 37 dollar. Deze periode is het hier laagseizoen (te heet en droog), dus valt het wat ons betreft nogal mee met de aantallen toeristen.

We bezoeken vandaag de resten van 3 tempels (de mooiste, de hoogste en de grootste) en twee kloosters (het laatste wordt nog actief gebruikt).

Het valt moeilijk om dit te beschrijven en stellen : bekijk de foto’s, wij waren onder de indruk. We hadden ook gedacht dat we over de koppen konden lopen maar soms hadden we het gevoel daar alleen te zijn. Onze gids nam wel de niet meest toeristische toegangswegen, samen met zijn degelijke Engelse uitleg en humor was het niet bepaald saai.

In de tempelomgeving zitten veel aapjes en als het heet is (wat het met 38 graden was) gaan die graag zwemmen, wisten wij veel dat een aap zwom. De gids vertelde dat de politie de apen populatie onder controle houdt, ze vangen ze levend want ze krijgen goed geld van bepaalde restaurants. Blijkbaar zijn de hersenen van de aapjes een delicatesse (of ze al niet levend worden opgegeten zoals de gids beweert durven we niet zomaar als waar poneren), dit gaan we niet uitproberen.

Aangename lunch onderweg, ondertussen heeft Ann langs de weg al een paar t-shirts gekocht want de andere zijn doornat van het zweet.

Onderweg stoppen we bij een boom die “sleng” noemt, volgens de gids werden van de bladeren een giftige thee gemaakt die door de slachtoffers van de rode khmer eerst diende opgedronken te worden voor ze naar de killing fields werden gebracht ... ook over dit verhaal hebben we geen bevestiging gevonden.

Rond 15h30 zijn we letterlijk leeg en gaan we weer naar het hotel voor een duik in het zwembad.

Daarna, bijna routine, wat bekomen op de kamer, blog bijwerken, douche, verse kleren, .... aperitieven ... vanavond gaan we eten in de klassieke toeristenval, gigantisch buffet, podium met lokale muziek en dans, en heel veel volk ... diplomatisch : het entertainment was beter dan een waterpoppentheater 🤐, het eten was beter dan het eerste ontbijt in Bangkok 🤐.

Voor 20h, wij buiten, de dames gaan relaxen op de kamers, Luc en Taille gaan met den tuktuk naar pubstreet, iets drinken, mensen kijken, commentaar geven, met de voeten spelen van de lastige verkopers, resoluut de avances van meisjes weigeren ... zoals een normale avond bij Mario of Marleen 😇)

Om 23h30 zet den tuktuk de heren weer af aan het hotel, slapen en morgen, .... dat zien we dan wel weer ... al is dat hier serieus aan het korten.

Luc en Ann