Zaterdag 21 april : van Vietnam naar Cambodija

22 april 2018 - Siem Reap, Cambodja

GOODBYE VIETNAM !!! .... Flying to Cambodija.a.a ...

Deze morgen net voor onze wekker gaat, blij wakker, goed geslapen, eigenlijk staat alles gepakt en gezakt van gisterenavond, dus een tasje koffie/thee, ons klaarmaken en naar de hotellobby, onze chauffeur is er al, afrekenen, inladen en wijlen nog voor 5h30 weg.

Relatief rustig verkeer en om 6h in de moderne luchthaven ...
Waar gaat het vandaag mislopen ... check-in ... fluitje van een cent ... pas controle ... neen, alles ok, ... veiligheidscontrole persoon en handbagage ... neen, heel vlot ... vliegtuig (een propellorvliegtuig ) ... neen, ging gelijk als niets ... vertrek op tijd (niet neergestort) en aankomst op tijd, ... mooie moderne luchthaven in Siem Reap conform lokale architectuur ... hier gaat het gebeuren ... noppes, visa ok, paspoort ok “boef boef” wat stempels ... bagage is er al en onze chauffeur staat er al met zijn papier met onze namen ... hier kunnen ze in Vietnam nog iets van leren.

Nu, de stad Siem Reap is met zijn 200.000 inwoners wel een kleintje in vergelijking met Bangkok, Hanoi, Hoi An en Saigon ...
De wegen zijn hier mooi, recht, rustig en proper ... wat een verschil. Vlotte rit en komen aan in Panoramic View hotel, kamer staat al klaar, al is het nog maar 10 h, zwembad ok en boven een rooftopbar ... na wat opfrissing die bar getest en goedgekeurd.

Rond het middaguur gaan Luc en Ann, ondanks de hitte (volle zon en meer dan 35 graden), wandelen langs de rivier naar de oude markt. Een stopje bij een brasserie van een Francaise voor heel lekkere broodjes. Luc ontdekt dat zijn zere keel helemaal verdwenen is - zou dit dan toch gelinkt zijn aan de vervuilde grootstad ? - en we passeren zeer mooie ingerichte winkels, bars en restaurants.
We lopen snel door een oude markt en zien en ruiken hier ook zaken die misschien zelfs door de Belgische voedselagentschap enkel “voor uitvoer” geschikt gevonden worden ...

Na een stop voor een “gelati” lopen we door de “pubstreet - halve liter bier voor een halve dollar” ... yep alles is hier geprijsd in US dollars en de ATM’s spuwen standaard US dollars, de lokale Riel moeten ze aanpakken maar niet van harte.

Terug richting hotel drinken we een glas en laten ons met een tuktuk (hier is dat nen brommer met een karreke achter) oppikken, een dik half uur de stad laten zien en afzetten aan ons hotel (5 dollar, hadden geen zin om af te bieden ... chauffeur was blij of dacht domme toeristen).
Effe gezommen, wat bekomen op onze kamer, douche, propere kleren (we herkleden ons hier wel drie keer per dag - gelukkig doen ze hier de was snel, goed en heel goedkoop) en wijlen naar den aperitief op de rooftopbar.

Samen met onze Noren en Deense zwanzen we wat, bekijken wat foto’s, bestellen een menu en Helle bestelt twee flessen wijn (als dank voor alle praktische hulp die ze al kreeg van ons - lees vooral van Ann). Een mooie gezellige afsluiting van een prachtige dag en om 22h gaan we slapen want morgen bezoeken we opnieuw werelderfgoed namelijk het tempelcomplex van Angkor Wat ... dus wat we morgen gaan zien ... weten we effectief.