Vrijdag 20 april : Saigon eens op ons eigen

20 april 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

GOOD MORNING VIETNAM !!!
Gisteren heeft Luc erin gehangen, Ann al lang gaan slapen. Maar vandaag mogen we echt uitslapen en dat doen we ook.
Gaan ontbijten om 9h20 (ontbijt tot  9h30), maar we nemen onze tijd, veel sapjes en een paar koffies ... zalig genieten van de rust en het uitzicht op het 9de.
Na het ontbijt nemen we een douche, propere kleren aan, helemaal fris en monter.

We hebben besloten om naar die spectaculaire en hoogste toren van de stad te wandelen (niet moeilijk want we zien hem staan) ... buiten en doef een 38 graden en volle zon, het enige briesje is van nen stinkende brommer die op een paar centimeter van ons komt voorbij gevlogen, en nog ene en nog en nog ... maar we stappen door al zijn we ondertussen al aan het zweten en Luc ondertussen aan mompelen, er gaat toch nen bar zijn ? En open ?
Na een klein uurtje wandelen in de grote sauna zijn we er, beneden een paar exclusieve winkels, en dan een kleine 50 verdiepingen bureau ruimtes (financiële sector) op het 51ste een restaurant en op het 52 ste een bar ... op elk hoekje staat er iemand om je de weg te wijzen, duwen op de knopjes van de turboliften en we zijn er ... wauw, wat een zichten, tafeltje bij het raam en krijgen de kaart (heel wat Belgische bieren in de aanbieding), een lokale pint kost een 3 euro (valt eigenlijk nog mee), cocktail, perrier, pintje en ... genieten van het uitzicht. Wat een gigantische stad ... maar we zouden er wel niet kunnen of willen wonen.

Van bovenuit hebben we een aantal interessante gebouwen gezien en gaan deze zoeken en na de nodige twijfel over de richting ... had Ann weer gelijk (het is niet eerlijk). Theatergebouw, wat koloniale gebouwen, nieuwe hotels (alle grote ketens zijn hier wel aanwezig), mooie lanen ... maar altijd druk en lawaaierig. We komen ook weer uit bij de kathedraal en besluiten iets te eten in café de la Poste ... rustig, goede airco, goed eten, wat aan blog gewerkt ...
Nu zijn we beu gewandeld en besluiten de “verkeersvrije straat te zoeken” - met twee Riksja’s (Luc dacht dat we daar met twee konden inzitten, maar ... Ann had weer gelijk), konden we koersen, maar Luc had nen tamme ... Ann gewonnen.

Verkeersvrij in Saigon betekent niet wat wij daaronder verstaan ... bij hen betekent verkeersvrij dat er een bord boven de weg hangt dat iedereen negeert, maw het was daar even druk en lawaaierig, ons genesteld in een bar met zeteltjes en om te zorgen dat we er niet toeristisch uitzagen ... een rieten hoed en een mondmasker, ... grappig maar dom, zo heet ... en ge kunt niet meer drinken... was rap uit.

Rond een uur of 17h naar het hotel, opfrissen, valiezen klaarmaken (morgen vliegen naar Cambodja en ze komen ons al oppikken om 5h30), kranten lezen ...

Rond 19h nog iets gaan eten en drinken, laatste indrukken van Saigon, rond 20h30 weer in het hotel, douche, thee, en een boek voor Luc, en gesprekje met Nele. Meer moet dat niet zijn.

En de rest... zien we morgen wel weer ...