vrijdag 13 april : bezoek Hanoi

15 april 2018 - Hanoi, Vietnam

GOOD MORNING VIETNAM !!! Probleempjes van gisteren zijn gepasseerd, goed geslapen (geen lawaai en goed bed).
Vandaag gaan we Hanoi verkennen, de geschiedenis van Vietnam horen vanuit Vietnamees oogpunt, ethymologisch museum bezoeken en een waterpoppentheater voorstelling bekijken.

In het busje zit er voor ons een koppel uit Zonhoven, Rik en Marie-Jeanne, kunnen we nog wat Vlaams klappen (we ontdekken dat we ondertussen onder elkaar ook al in het Engels babbelen).
Rik en Marie-Jeanne zijn een gepensioneerd koppelu academie leerkrachten “schilderen “ met veel kennis en reiservaring in Azië en ze kunnen goed vertellen, heel plezant.

Eerste stop een vroegere koninklijke school die nu tot tempel is omgevormd ter aanbidding van Conficius (let op, dat was geen God maar een geleerde, den Hawkins van Azië, maar dan zonder rolstoel). Eigenlijk was daar niet zoveel te zien, enkel de vele  schoolkinderen (rond de 6 jaar) die hun eer kwamen betuigen aan Conficius in de verwachting dat ze een succesvolle schoolloopbaan zouden verkrijgen (Luc vindt dat hij dat beter ook eens geprobeerd had).

Van de tempel naar het mausoleum van Ho Chi Mingh, de grote leider, de man van de onafhankelijkheid, de communist die hier aanbeden wordt. Zijn gebalsemd lijk kan je gaan bekijken al wordt dat ieder jaar voor een maand naar Rusland gezonden om hem wat te restaureren, op vrijdag is het blijkbaar zijn rustdag ... dus genen dooie voor ons. Van zijn mausoleum naar zijn huis waar hij de laatste 25 jaar van zijn leven gewoond heeft. Prachtige villa, bijna kasteel,... maar hij woonde in een klein afzonderlijk huisje, geen vrouw enkel zijn boeken als ontspanning, hij las in wel vier talen ... bewezen want de boeken in deze talen staan er. Mooi park nog aangelegd door de Fransen, gedurende de Vietnamoorlog werd dit nooit gebombardeerd.

Misschien effe korte geschiedenis, Vietnam was een kolonie van Frankrijk (de mensen worden hier vandaag nog blij als ze de Franse taal horen - echt - niet dat ze het verstaan of spreken, nog slechter dan hun Engels, maar ze herkennen de klanken). Ondanks gesprekken over onafhankelijkheid gebeurt er niet veel tot de tweede Wereldoorlog, Japan valt binnen en verdrijft de Fransen (de Vietnamezen houden zich op de achtergrond) na het einde van de tweede Wereldoorlog verdrijven de Vietnamezen de Japanners en verklaren zich onafhankelijk onder leiding van de communisten, ge weet onze gebalsemde gast.
De Fransen gaan niet akkoord en zenden troepen, uiteindelijk leidden de Fransen een grote nederlaag (grootste basis ergens in een vallei wordt overlopen) en de Fransen vertrekken met hun staart tussen de benen. Er worden afspraken gemaakt rond verkiezingen maar er is een grote tweespalt tussen Noord (zeer communistisch/Hanoi als belangrijkste stad met ongeveer 8,5 mln inwoners) en Zuid (meer Wester gericht met Saigon als belangrijkste stad met ongeveer 12 mln inwoners). Hier lopen de versies wat uiteen volgens de Vietnamezen respecteerde het Zuiden (met steun van de Amerikanen) de afspraken niet, het Zuiden en vooral US stelt het omgekeerde.
De burgeroorlog begint en de US wordt steeds meer betrokken ... na vele jaren, miljoenen doden en een gigantische kost wordt er een soort vrede gesloten (US stelt we hebben niet verloren, uiteraard zien de Vietnamezen dit anders), en onze HO ? Die was reeds gebalsemd en heeft het einde van de oorlog niet meegemaakt. Vietnam is een communistisch land met één partij en een president, en Saigon heet nu “Ho Shi Mingh city”

Bon, nog effe een stop aan een handwerk winkeltje en dan naar het enthymologisch museum waar we eerst een typische (en lekkere) noedelsoep eten met een pintje/wijntje erbij. Rik heeft ook nog zin in een drankje en nog eentje en nog eentje, zodat we nog een 30 minuten hebben voor het museum, op een snel tempo het lokale Bokrijk doorlopen (buiten) en dan snel binnen in het nieuwe prachtige museumgebouw, we zijn verrast over de schoonheid en variatie van de voorwerpen, met duidelijk Afrikaanse en Indonesische invloeden .... als we naar het busje stappen merken we dat het verkeerde museum zijn binnengestapt (geen voorwerpen uit Vietnam maar een tijdelijke tentoonstelling met voorwerpen uit andere gebieden ... missen is menselijk, goed gelachen en nu weet de Rik ook waarom hij de voorwerpen uit zijn catalogus niet vond).

Terug naar de buurt van ons hotel waar we een kleine 2 uur vrij zijn, de mensen van Zonhoven moeten verder want treinen binnen een paar uur verder. Ann spreekt af met onze Deense Helle om te gaan winkelen en ik ga met onze Noorse een pint gaan drinken (happy hour) ... en we babbelen over hun leven In het hoge Noorden en hun plannen om meer te genieten van het leven ... eerst zien en dan geloven dat de schipper niet meer gaat varen. Ann en Helle sluiten een uur later aan en Helle denkt dat ze 3 authentieke rugzakken van Northface gekocht heeft voor 30 euro (die lagen net naast die Rolexen van 5 euro voor 3).

Bon, vol enthousiasme naar het theater, om 50 minuten lang wat poppen te zien bewegen in een plas water begeleid door een trommel en een fluit. Het enthousiasme van de poppenspelers is vergelijkbaar met een bonte avond op kamp (geen verhaal, saai en de kinderen weten ook niet ophouden), blij dat het gedaan was.

Effe naar het hotel om ons op te frissen en dan met ons tweetjes op zoek naar een restaurant Redbean dat ons sterk aanbevolen werd door de Zonhovenaars. Ze hadden naast de lovende aanbevelingen en er is blauwe Chimay te verkrijgen,  je er wel dient bij te nemen dat het wat duurder is, dat ze de stoffen servetten op je schoot komen leggen en dat het kan volgeboekt zijn.
We gingen, we hadden geluk, een tafeltje dat vrijkwam binnen een kwartiertje, en het was zalig, ... kijk maar naar de fotookes ...
En de prijs was voor een super 5 gangen menu, met aperitief (Cosmopolitan en een BaCa), water, fles Nieuw-Zeelandse wijn, koffietje erna, een 65 eur voor ons twee ... stop : voor ze de rekening brachten vroegen ze ons gedacht over de maaltijd op te schrijven en we hebben dit heel lovend gedaan enkel twee hints opgeschreven ivm kruiden van foie gras en eentje om te zorgen dat een “steak bleu” toch goed warm is van binnen, effe later stond de kok en hoofd bediening erbij om effe te babbelen en te bedanken voor de zeer bruikbare tips ... we kregen nog 20 % korting op onze rekening 🍾).

Supergoed gezind naar ons hotel gewandeld, de “laatste” in de bar ... en morgen ... gaan we varen en dat zien we dan wel weer ...

Luc en Ann

1. Kristien Smans:
    16 april 2018
    Chapeau, ik ben destijds in slaap gevallen tijdens het poppentheater. En dat op de eerste rij 🙈🙉🙊