Zaterdag 14 april: naar Ha Long bay

15 april 2018 - Halong Bay, Vietnam

GOOD MORNING VIETNAM !!!!

Zeer goed geslapen, en weer valiezen pakken en herschikken, (al eens wat vuilgoed laten wassen) vandaag gaan we naar de baai van Ha Long om daar in te schepen voor twee dagen/één nacht.
Ons grote valies mogen we in bewaring laten in het hotel om die dan overmorgen terug op te pikken voor we verder reizen.

Busje komt zo, mooi op tijd, en wijlen weg voor een 175 km, dat duurt hier wel 3h30, plasstop, uiteraard met lokale handwerkers in de buurt die proberen hun spullen te verkopen, en een bezoekje aan een parelkwekerij, dat laatste is interssant, en dan naar de boot, verloopt allemaal heel vlot en  na ontvangst met aperitief naar ons kajuit en deze is perfect.
Naar het restaurant voor lunch, goeie wijn, goed bier, lekker eten, ondertussen trossen los en prachtige zichten, ... hoe moet je zoiets beschrijven, bekijk wat foto’s ... dit is niet zonder reden werelderfgoed.
We zijn met een goeie 20 toeristen aan boord en ongeveer evenveel bemanning.

Na de lunch komen we aan bij onze eerste stop, keuze : blijf op de boot, vaar met één van de twee kleinere boten naar een strandje en daar kun je zwemmen ofwel via een 500 treden de berg op. We doen het laatste en inderdaad prachtige zichten, weer naar beneden en onze Noorse visser leest onze gedachten : ne keer drinken ? Uiteraard en al pootjebadend ervaren we dat je op één been niet kunt staan, en dus drinken we er nog eentje. Een raar fenomeen, die Aziaten willen massaal met ons op de foto, we zijn precies wereldsterren (maar dan zonder de “looks” of andere stertalenten).

Terug bootje op en naar ons schip, eigenlijk de bar van het schip, en naar stop twee, terwijl het ene unieke zicht na her andere passeert wordt er ook serieus gelachen, ondertussen kennisgemaakt met een (braaf) koppeltje uit het Antwerpse.

Stop twee, keuze : op de boot blijven, een parelfabriek (opnieuw), of gaan kajakken. Ann blijft op de boot, Luc gaat kajakken. Zalig genieten van de rust en de uitzichten, als je dicht bij het zeer klare water zit merk je wel dat er redelijk wat plastiek in drijft en zijn er ook olievlekken. Onze Noorse schipper wijst erop dat ervoor Europa heel strengere regels en verplichte beschermingsmaatregelen zijn om olieverlies te vermijden, hier zijn ze duidelijk zover nog niet.
Met de kajak effe naar ons schip gevaren om Ann goedendag te zeggen ...

Daarna terug naar onze boot, opfrissen en diner, lekker, zeer lekker en dat met een goed wijntje, dat maakt een mens gelukkig.

Avondprogramma : vissen op inktvis of happy hour(s) ? Rara, war zouden we gekozen hebben, de baca, wijntjes en gezelschap was super ... ach ja en tussendoor hebben we nog zelf mogen springrolls maken met “red Onions”, wij noemen dat wortels. Rond 22h30 was ons licht aan het uitgaan en zijn we naar ons kajuit getrokken voor een goede nacht, en de gedachte dat zou hier gerust een paar dagen langer mogen duren ... en de rest ... dat zien we morgen wel weer.

Luc en Ann

Van reisblog naar fotoboek