Zondag 15 april: Ha Long Bay en trein naar Hoi An

16 april 2018 - Halong Bay, Vietnam

GOOD MORNING VIETNAM !!!
Gisteren een prachtige dag en heel gezellige avond, hopelijk vandaag terug.
Ann staat op om 6h op om naar de Thai Chi te gaan, effe later Luc ook op daar om enkele fotootjes te nemen, het wordt vandaag zonniger. Genieten van het vertrek, we gaan varen naar een rots waarin we een groot grottencomplex (grotten van Han maar dan in Ha Long) gaan bezoeken. Eerst een ontbijtje, buffetje, verse eitjes en lekkere koffie (koffie is hier meestal oploskoffie) een goed begin en een tafeltje naast ons zijn een zestal Aziaten al volop pinten aan het drinken (precies aa’ballen, na het bezoek aan de grot bleek dat ze de nodige pintjes bijhouden, ... precies Brusselen “voor op den trein”), het was weer in orde.
Daarna bootjes in en de grotten binnen, heel mooi, door een Fransman ontdekt in 1991. Wat uitleg over de mieten en tieten en welke figuren je zoal kunt zien in de formaties (met de nodige fantasie) en na een klein uurtje kunnen we weer naar de boot.
Inpakken , afrekenen (was 1.250.000 dong of een 45 euro, was veel minder dan ik verwacht had) en dan op het bovendek genieten van de zichten met een drankje erbij, krijgen nog een brunch aangeboden en dan zijn we weer in de haven. Busje komt zo om ons terug naar Hanoi te brengen (een 3h30 rijden).
In de latere namiddag toegekomen in ons hotel waar we over een 3h dienen te vertrekken naar het station.
We vullen deze tijd met winkelen (grotere valies), blog bijwerken, een pintje, onze Noor laat zich nog effe masseren, de dames gaan eten voor op de trein halen en Terge (spreek uit Taille) en Luc gaan drank zoeken voor op de trein.

Bepakt en gezakt,  met een busje naar het station en de trein op, (voor een treinreis van 16h. naar Da Nang ), wat is dat jong, ... klein, één wc en lavabo per wagon, Ann, Helle, Luc en een Canadees meisje in een cabine en Lilian, Terge samen met een Thaise madam (die constant haar neus optrekt) en een Thaise zakenman, die graag meepraat en ons maïskolven aanbiedt, in een andere cabine.

We nestelen ons in één cabine en lachen heel wat af, om 22h30 kruipen we (niet simpel om op een elegante manier in zo een bovenbed te kruipen), in bed. Die plank, van minder dan een meter tachtig lang, met daarop 5cm keiharde matras belooft niet veel goeds voor de nachtrust, bon, oordopjes in, en de rest ... zien we morgen wel weer

Luc en Ann