Woensdag 18 april: van Hoi An naar Ho Shi Ming (Saigon)

19 april 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

GOOD MORNING VIETNAM !!!

Deze morgen kunnen uitslapen (al effe geleden),zwemmen, douchke, en uitgebreid en relax ontbijten. blog bijwerken, fotookes opladen, inhoud valiezen herschikken en dan wat lezen en daar is onze taxi ... terug naar het treinstation van Da Nang.

Wat wachten en instappen voor opnieuw een 16h treinen, hebben wat koekjes en drankjes bij en zullen wel ontdekken hoe het zit met eventuele catering aan boord.

Het eerste dat opvalt is dat het een redelijke nieuwe trein is, inrichting dezelfde als de vorige maar alles wat frisser, bloemetje in het compartiment, propere wc’s, meer lavabo’s, waterflessen, ... best ok (normen/verwachtingen wijzigen blijkbaar). Trein vertrekt met een 10 minuten vertraging, kan den NMBS nog iets van leren, en we komen snel weer in het platteland, er is hier wel veel meer activiteit op het veld dan meer Noordelijk en de huizen zijn van beter kwaliteit (wat niet zo moeilijk is).

Tijdens een tussenstop is het vierde bed ook in gebruik genomen door een locale zakenman, is zijn bed niet meer uitgekomen.

Na een dutje gedaan te hebben, komt de ene verkoper na de andere zijn waren aanbieden, na een paar vieze dingen geproefd te hebben (bv in bananenbladeren zit iets dat eruit ziet als een krabstick maar smaakt naar corned beef, maar dan vermoedelijk achtergelaten door de GI’s in 1975) gaan we de trein eens afwandelen.

Blijkbaar zitten wij in eerste klas, want als we naar rechts gaan komen we in een soort slaapzaal, allemaal op een hoopje ( ze bekijken ons hier ook maar vies) en naar links komen we in een wagon waar er geen 4 maar 6 bedden zijn per, even groot, compartiment (die op de bovenste bedden kunnen maar best geen erectie krijgen).

Volgende is de restauratiewagen waar ze effectief een beest aan het verkappen zijn en aan het koken, Taille en Luc kopen een pint, wat een drukte  ... een berichtje van Ann : ze zijn hier in ons compartiment met warm eten ...  rijst, stukjes van dat beest (niemand weet zeker wat het was, maar de kans bestaat dat er een paar honden minder zijn op deze wereld), pikante saus, wat koolsla, bon ne Vlaming zegt dan : nie slecht.

Tussen 19 en 21h drinken we een paar biertjes of wijn met onze medereizigers die afzakken naar ons compartiment, zwanzen wat en kruipen we daarna in bed, want morgen komen we om 5h30 toe in Saigon (ik gebruik bewust Saigon want dat staat effectief als eindplaats op ons treinticket, ..  ).

Hopelijk wat kunnen en slapen en de rest ... zien we morgen wel weer.

Luc en Ann

1. Gerd Moonen:
    19 april 2018
    Ik hoop dat jullie nog wat alcool achterlaten voor in 't najaar in Azië. Profiteer nog jullie resterende dagen, Saigon is druk maar leuk, dinner cruise is niet slecht. Siem Reap en omgeving zijn ook zeer leuk, tempels zijn indrukwekkend..
    Salukes,